пятница, 16 декабря 2011 г.

Станіслав Чернілевський "Теплота родинного інтиму", "Забула внучка в баби черевички"


                                                   Ворожбітова Марина Анатоліївна,
                                студентка групи УА – 5
                                         Севастопольського міського
                                       гуманітарного університету

                           Науковий керівник:
                                      Попова Олена Анатоліївна

                                         Керівник від бази практики:
                                                Атрохова Євгенія Владиславівна


Конспект
уроку української мови


Тема. С. Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби  черевички».
Урок проведено  13 грудня 2011 року у 6-А класі  у гімназії № 8

Мета:
-         ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів (навчальна);
-         розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми власними (розвивальна);
-         виховувати любов до рідного дому, батьків, почуття відповідальності за них (виховна).

Тип уроку: вивчення біографії і творчого доробку письменника

Наочність:  презентація (Додаток Б )

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Основні методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, "асоціативний кущ".
Структурно-композиційна схема уроку
                         I.   Організаційний момент
                       II.    Мотивація навчальної діяльності
-         бесіда
                       III.    Осмислення нового матеріалу
-         повідомлення  вчителя;
-         бесіда;
-         читання поезії
-         словникова робота;
-         аналіз поезії
          IV.    Підсумки уроку
-         створення родинного кола
                          V.    Домашнє завдання
         VI.             Оцінювання
Хід уроку
              I.  Організаційний момент
                          II.   Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Слайд №1
     Сьогодні ми з вами поговоримо про найближчих кожному з нас людей — маму, бабусю, про рідний батьківський дім, про нашіх друзів.
     Чи помічали ви, як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей— ваших мами, тата? Як ви думаєте, чому саме так?
      Для батьків діти, навіть дорослі, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають, як і раніше, так само їх люблять і жаліють.
Зрозуміло, що дуже дорогими є батьківський дім, рідна матуся і для поета Станіслава Чернілевського.
Подивіться уважно на його портрет!
  • Як ви вважаєте, якого віку цей чоловік?
(Станіслав Чернілевський наш сучасник, йому вже 61 рік)

Слайд №2

  • Як ви собі уявляєте дитинство цього поета? У якій родині він народився?
(Він народився у селі Жвані на Вінничині, у селянській родині, батько його був звичайним комбайнером.)
  • Як склалося у житті, що він став талановитим письменником?
(Адже С. Чернілевський з дитинства любив читати і почав писати вірші ще з чотирьох років).
  •  Спробуйте догадатися де працював С. Чернілевський? (Він ще працював на кіностудії ім. Довженко.)
  • Яким чином він потрапив до кіностудії? (Спочатку він закінчив Київський театральний інститут ім. Карпенка - Карого)
  • А хто взагалі працює на кіностудії ? (актори, режисери, оператори.)
  •  А чим займався С. Чернілевський на кіностудії ? (Він кіносценарист, автор сценаріїв таких фільмів як «Грамотний», «Просвітлої дороги свічка чорна». Нині працює на телебаченні.
  • Ваши припущення, на якому каналі ми його можемо побачити? (На каналі «1+1».)
Давайте подивимось, що нам говорить підручник. Прочитайте.
Чи справдились наші сподівання.
Отже, ми з вами все правильно сказали.
 
           III.            Осмислення нового матеріалу
Слово вчителя

Слайд №3

Давайте прочитаємо назву твору «Теплота родинного інтиму».
  •  Які образи виникли у вашій уяві? Про що вам говорить ця назва? Про щось щире, зворушливе, чутливе, рідне, тепле чи про щось різке, гостре, дотепне або сатиричне?
  •  Про що С. Чернілевський так тепло буде говорити? (Звичайно, про свою рідну хату, про свою родину.)
  • Що ви розумієте під словами «Теплота родинного інтиму»? (Під слово «інтим», ми розуміємо не тільки стосунки закоханних і не тільки кохання. Це стосується глибокого особистого, потаємного, сердечного.)
Прослухайте цю поезію.(вчитель читає поезію)
·        Чи справді автор відтворив теплоту і зворушливість у своєму вірші?
·        Якими би кольорами намалювали картину до цього вірша?


Словникова робота
     Прочитайте вірш про себе.
·        Які слова варто пояснити у першій строфі?
шиби – тонке віконне скло
досвіток – світаннок
не скрес – не зник
мотузка – верёвка
·        Які слова варто пояснити у другій строфі?
з ляском – гучно
ковдра – покривало
·        У третій строфі?
гіркотина –
катує – біль у серці

Бесіда
·        Автор створив цей вірш у дитячі рока, чи у дорослому віці?
·        Як ви дізналися? Прочитайте рядок. («Знову я - малесенька дитина»)
·        Як почувається ліричний герой в рідній хаті?
(«Матері розказувать не треба,
Як душа світліє перед нем...»)
·        Які  зображувальні пирйоми використав автор?

ü Метафори
(«Ще на шибках досвіток не скрес», (з’явились перші промені сонця)
«Мотузочком диму Хату прив’язала до небес»,(мати розтопила піч)
«Весело і з ляском серед печі
 «...зникає гіркотина.
Не катує серце печія».- на душі спокій
«...душа світліє
...В хаті, що прив’язана до неба
Світанковим маминим вогнем».)
ü Персоніфікація
«Полум’я гуляє по гіллю» - у печі горить вогонь.
·        А який цікавий образ створив автор?

Слайд №4

ü Образ матері (берегиня домашнього вогнища та сімейного затишку. Мати дарує людині життя, надихає на добрі справи, віддає все, що має: тепло своєї душі, своє серце і безмежну любов.)
ü Образ хати з димом (Образ хати, прив'язаної до неба, передає ставлення автора до батьківської хати як до найвищої цінності, даної людині небесами. Космічний звязок.)
Експеримент
Давайте ще раз прочитаємо цей вірш по строфах, але дуже важливо, так, щоб ви прочитали цей вірш в однаковому настрої, тобто тепло і зворушливо.
(4 учня виходять до дошки і читають)

А як нам це пояснює підручник? Давайте прочитаємо ключик розуміння. (ст. 89)
Бесіда
Такі почуття ми можемо відчувати завжди.
  • Чому біля матері так тепло?
  • Як відчуває себе герой?
Підсумок: Яка атмосфера найбільш притаманна нашому автору? Там де панує добро.

Слово вчителя

Слайд №5

       Пригадайте давню народну легенду про вогонь, обряд перестрибування через багаття в ніч на Івана Купайла. Що підкреслюється тут образом «маминого вогню»?
       Що нам говорить підручник. (ст.89)
       Прочитаємо останню строфу.                                                                        
       Вірші С. Чернілевського неповторні, від них віє теплом, добром, ніжністю, особливо коли в них ідеться про найдорожчих людей, про рідний дім, про родину.
       І сьогодні ми познайомимся з ще одним віршем, сповненого любов’ю до родини «Забула внучка в баби черевички...»

Слайд №6

ü (вчитель читає вірш)
Бесіда
  • Коли відбувається подія? (Осінь «Перекотилось літо за село»)
  • Які деталі свідчать про те, що дівчина вже поїхала? («Махнуло рученя на бензовозі»)
·        Знайдіть цікаві поетичні прийоми!
ü Метафора
(« Дитячим сміхом бризнувши в зело» - відлуння дитячого сміху)
ü Персоніфікації
(«Перекотилось літо за село»
«І вийшли в небо зорі-жаровички»
«І осінь їй тихенько опустила...»)
·        Чи сумує бабуся за дівчиною?
·        Яку вдачу має онучка (веселу, легковажну, серйозну)?
·        Як би ви могли завадити сум бабусі?
·        Щоб ви порадили внучці? (Писати письма, телефонувати частіше, приїзджати у гості до бабусі)

Слайд №7

·        Як ти думаєшь, чому саме горіховий листок упав перед бабусиним вікном?
·        Що він, на твою думку, може символізувати? (ГОРІХ - символ багатства для когось, а не для себе. Він - багате дерево, яке бідне саме по собі: дає багатий урожай своїх плодів, але це не збагачує його власних сил. Тобто наші рідні, бабусі, дідусі віддають на все що мають: свою любов, тепло душі, надихають нас на добрі справи.

         IV.   Підсумки уроку

Любов до матері, до рідного дому сформувала особистість Станіслава Чернілевського. Надзвичайно тонкий лірик, він, як ніхто інший, зумів передати материнську гіркоту і сум розставання з рідними дітьми і онуками.
Створення родинного кола
       Намалювати коло і написати всіх людей, яких ви любите, цінуєте, які вас зігрівають в цьому світі!

V.               Домашнє завдання
Створити поетичні рядки про свій дім, або рідних.

VI.            Оцінювання

ДОДАТОК А
оформлення дошки

Тринадцяте грудня
Класна робота
Тема. Станіслав Чернілевський


ДОДАТОК Б
Слайди презентації


ДОДАТОК В
Оформлення сторінки учнівського зошита

Тринадцяте грудня
Класна робота
Тема. Станіслав Чернілевський
Образ матері
-         берегиня домашнього вогнища;
-         сімейного затишку;
-         дарує людині життя;
-         надихає на добрі справи;
-         віддає тепло своєї душі і безмежну любов.



1 комментарий:

  1. Тепер дівчата мають оцінити, чи зрозумілий ваш конспект, чи зручний, чи змогли б вони за ним провести урок. Чи є питання до вас як автора уроку?
    Мої рекомендації зроблю пізніше.

    ОтветитьУдалить