пятница, 16 декабря 2011 г.

Урок - мандрівка "Зимова казка"


                                                 Ворожбітова Марина Анатоліївна,
                                студентка групи УА – 5
                                         Севастопольського міського
                                       гуманітарного університету

                           Науковий керівник:
                                      Попова Олена Анатоліївна

                                         Керівник від бази практики:
                                                Атрохова Євгенія Владиславівна


Конспект
уроку української мови


Тема. Контрольний усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Урок проведено  7 грудня 2011 року у 6-А класі  у гімназії № 8

Мета навчальна:  повторити з учнями функції пейзажу в літературних творах; скласти твір - опис природи;
          розвивальна: розвивати творчу уяву школярів засобами мистецтва, будити почуття краси навколишнього світу, радість спілкування з ним;
          виховна: виховувати любов до рідної землі, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок розвитку мовлення, урок підготовки до написання твору.

Наочність:  презентація (Додаток Б )

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Основні методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, дослідницький метод, лінгвістичний експеримент, алгоритмізація.

Структурно-композиційна схема уроку

І. Організація класу на роботу
·        створення психологічного настрою;
·        перевірка готовності учнів до уроку;
·        створення емоційної атмосфери уроку

II. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
IV. Підготовка до опису за власним спостереженням у художньому стилі
  •  робота в малих групах (Бесіда про основні ознаки текстів-описів;
  • лінгвістичне дослідження;  
  •  лінгвістична лабораторія (самостійна робота в групах: до поданих слів доберіть порівняння,  означення, синоніми, метафори.
  • розгадування загадок;
  •  завдання на увагу (прослухати і записати якого кольору буває сніг)
V. Колективне складання плану твору-опису природи
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
VIII. Оцінювання
Хід уроку

І. Організація учнівського колективу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Слайд №1
Сьогодні вже сьоме грудня, залишилося декілька тижнів до Нового року. Чого ми всі очікуємо? А яка ж вона справжня? Без чого її неможливо уявити. Давайте подивимось і спробуємо уявіть. У кожному куточку нашої планети, у кожній країні і місці ця пора року різна.
Слайд №2
«Справжня зимова казка у Лапландії починається вже в жовтні. А незабаром починаються й справжні снігопади, і тоді на вкутані білим покривалом простори виїжджають мотосани, оленячі й собачі запряжки. Відмінною рисою лапландської зими є специфічні сутінки полярної ночі й фантастичне багатство снігу, мерехтливі сполохи Північного сяйва на небі й люті морози.»
Слайд №3
          З півночі повертаємося на Україну до Карпат?
Хижо буйний вітер
Віє по долині.
Гори намітають
З снігу хуртовини.
                           Укриває землю
                           Скрізь намітка біла,
                           І земля замерла
                           Тихо заніміла.
Саме такими поетичними рядками відобразив Б. Грінченко цю казкову пору року.
Подивіться яке все навколо світле. Гори вкриті лісо. Яка прекрасна природа.
         Слайд № 4
А яка прекрасна зима – чарівниця у столиці нашої країни – Києві.
На сонну землю небо сипле сніг.
Стоять дерева в хутрянім убранні.
Хтось білизною сірість переміг,
 щоб нам потішить око на світанні.
Ураз змінився звичний хід думок.
Піддавшись спішно ритму снігопаду,
Ми мимоволі стишуємо крок,
У диві цім шукаючи відради.
Отримали зимові прикраси, нарешті настає час, коли зима приходить і до кримського південного узбережжя.
Слайд №5
А як зима у нашому рідному місті, у Севастополі???
Нажаль, у Севастополі сніг випадає рідко. Недовго тішить нас своєю білизною. Але справжня зимова казка ховається далеко - далеко на вершинах кримських гір.
Отже, сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми разом помандруємо на вершину гір у зимову казку.
IV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку твір – опис «Зимова казка». Чому ми пишемо «Зимова казка» в лапках? Мета нашого уроку максимально підготуватися до створення твору – опису.
Слайд №6
Але перед тим як опинитися на вершині і щоб стати великим майстром слова, щоб вдало описати красу зимової природи, треба пройти кілька станцій.
V. Підготовка до опису за власним спостереженням у художньому стилі.
1.    Станція «Теоретична»
v    Робота в малих групах (4 групи)
1)               Які існують типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)
2)               Які види описів ви знаєте? (портрет, інтер'єр, пейзаж)
3)               Які існують стилі мовлення? (розмовний стиль, публіцистичний стиль, художній стиль, науковий стиль, конфесійний стиль, офіційно-діловий стиль)
У чому особливості художнього стилю? (епітети, метафори, порівняння, уособлення)
4)               Як правильно побудувати твір? (Твір складається з трьох частин - це вступ, головна частина, висновок.)
Отже, с теоретично ми підготувалися!
Слайд №7
Переходимо до наступної станції. Йдемо у гості до майстра слова, а саме до Івана Нечуй - Левицького. Він створював неперевершені словесні описи природи. У нас є чому у нього повчитися. Наприклад, в одному із своїх творів він описав зимову річку Рос.
o       Що зображує у своєму творі автор?
o       Як він описав цю красу у своєму творі?
Давайте проведемо лінгвістичне дослідження.

                  Лінгвістичне дослідження.
Слайд №8
Завдання: Прочитайте. Випишите  у зошити епітети, порівняння.
По обидва боки Росі долини були засипані свіжим білим снігом, неначе лебединим пухом. Небо вкрите білим прозорим туманом, крізь який лився срібний світ вечірнього сонця. Молоде гілля грабів спускалось до самого долу на м’який пухкий сніг. Дрібний іній обсипав гілки тонким пухом та дрібними алмазами. Іній блищав, світився, переливався білим світлом. Ліс стояв, неначе молода під вінцем, в дорогому білому уборі. І все те диво світилось наскрізь, блищало, сипало іскрами, діамантами, переливалось то різким, то матовим світом. Ні одна картина природи влітку не може прирівнятись до тієї пишної фантастичної картини чарівної зими. То був тихий, мрійний сон заснулої зими. ( Іван Нечуй-Левицький)
Епітет
Порівняння
свіжим білим снігом
прозорим туманом
срібний світ
молоде гілля
м’який пухкий сніг
тонким пухом
дрібними алмазами
диво світилось
чарівної зими
заснулої зиминеначе лебединим пухом
Ліс стояв, неначе молода під вінцем,
·                   Чому автор порівнює річку з лебедини пухом?
·                   Чому автор порівнює ліс з молодою?
·                   Чи можна обійтися в тексті без засобів образності?
Послухайте, що може вийти, якщо прочитати цей текст без засобів образності.
·                   Що текст втрачає?
·                   Вам сподобалось?
Підсумок
Ви вже переконалися, що без художніх засобів образності неможливо передати красу навколишнього світу. Отже, епітети і порівняння ви можете використати у вашому творі
Але перед цим я пропоную вам відчути та побачити красу зимової природи на Ай-Петрі.
v    Лінгвістична лабораторія. (робота в групах)
Зараз ви попрацюєте самостійно у групах.
1.                До поданих слів доберіть порівняння.
2.                Доберіть означення до слів.
3.                Доберіть синоніми до слів.
4.                Доберіть метафори до слів.

До поданих слів доберіть порівняння
Дерева стоять, мов..
Небо ніби…
Сніг
У кришталі, неначе молода під вінцем, ніби цвітуть
Безмежний тьмяно-срібний простір
Мов біла ковдра
Доберіть означення до слів
Сонце
Ясне, яскраве, сліпуче…
Вітер
Тиша
Хмари
Небо
Повітря
Ревучий, шалений, несамовитий, страшенний…
Незвичайна, насторожена, напружена, важка, гнітюча…
Чорні, густі, низькі, важкі, свинцеві, грізні, страшні…
Чисте, голубе, блакитне, ясне, бездонне, прозоре, похмуре, захмарене…
Чисте, свіже..
Доберіть синоніми до слів
Тихо
Оповив
Купаються
Сиві
Глибока
Нечутно, безмовно…
Огорнув, закутав…
Стоять, потопають…
Білі, позбавлені  кольору..
Повна, цілковита…
Доберіть метафори до слів
Сніжинки
Дерева
Мороз
Будинки
Вулиці
Дороги
Кружляли у зимовому танку
Прислухаються до їх падіння
Лютує, щипає за ніс, хапає за руки, хоче нас подолати…
Насупились, дрімають
Примовкли
Чекають на снігоочисну техніку


Перевірка: всі групи уважно слухають і записують у зошит.
Скільки красивого довкола зимою: блискучі бурульки, ажурні сніжинки, великі снігові замети.
Кожна людина сприймає цю пору року по-своєму. Для когось вона холодна, сувора снігова королева, що хоче всіх заморозити. А для когось — добра чарівниця, яка принесла із собою веселощі, зимо­ві розваги, новорічні свята, пода­рунки. То яка ж вона, ця загадкова зима? Якого кольору?
·         Розгадування загадок
Як ви думаєте, чи завжди сніг білий? Чи може він бути рожевим, блакитним, золотистим, фіолетовим, сірим?
Відповідь на ці запитання нам допоможуть дати  загадки.
1.     Він ще недавно голубів,
Застиг у сонній мрії.
Ось небокрай почервонів —
І він вже рожевіє. (Сніг уранці.)
2.     Як тільки сутінь настає,
Ліхтарики мигають,
Він фіолетовим стає
І таємничо сяє. (Сніг увечері.)
3.     Спочатку він міцний і білий,
Та коли сонце припікає,
Він ураз слабішає, жовтіє,
Чорніє, тане і... тікає. (Сніг у відлигу.)
3.Станція «Перший сніг»
Ми вже підібралися до перших діляночок нашої засніженої гори.
Будьте уважними!
Завдання: прослухати і записати якого кольору буває сніг.
Прослуховування оповідання
Послухайте оповідання М. Гай  «Який буває сніг?»
Який буває сніг?
Засперечалися снігові подорожники маленькі північні пташки. Не можуть вирішити, який буває сніг. Літають, перепитують: «Який буває сніг?».
Золотий! відповіло ранкове сонечко, висвічуючи морозну тундру.
Блакитний, — сказало денне чисте небо.
Темно-синій, прошепотіли тіні старих модрин.
Холодний! крякнула качка, ховаючи дзьоб під крило і підгинаючи лапку.
Теплий, пробурмотіла біла куріпка і зарилась у кучугуру подрімати.
Легкий, легкий, легкий, прошумів вітер, і закружляли, ніби пух кульбабки, густі сніжинки.
Важкий, дуже важкий! зітхнули гілки кедра, притиснуті вагою снігових наметів.
Червоний-червоний! сказала вечірня зоря, спалахнувши над вершинами сопок.
Срібний, звичайно! посміхнувся ясний місяць, піднімаючись із-за гір до зірок.
       Тайгу і тундру до самого океану пролетіли снігові подорожники і все питали, питали. Так і не дізнались, який же він, сніг.
·         Які слова ми пишемо через дефіс?
4.Станція «Великі плани».
Це найважливіша станція, яка допоможе вам створити чіткий, упорядкований і послідовний твір. План за яким ви будите писати свій власний твір.
VI. Колективне складання плану твору - опису.
Слайд №9
V. Підсумки уроку
-                    Як ви гадаєте, чи готові ви вже після проведеної роботи  скласти власний твір?
-                    Чим ви будете користуватися у дома?
-                    Що ви будите уявляти?
Вправа «Снігова куля».  За фото, які вчитель вивішує одне за одним на дошці, кожен учень по черзі робить висловлювання, створюючи таким чином колективний усний твір.
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання.
Створити твір-опис «Мандрівка у зимову казку»



ДОДАТОК А
оформлення дошки

Сьоме грудня 
Класна робота


         ДОДАТОК Б
Слайди презентації
"Зимова казка"

ДОДАТОК В
Оформлення сторінки учнівського зошита

Сьоме грудня
       Класна робота
 
Епітет
Порівняння
свіжим білим снігом
прозорим туманом
срібний світ
молоде гілля
м’який пухкий сніг
тонким пухом
дрібними алмазами
диво світилось
чарівної зими
заснулої зими
неначе лебединим пухом
Ліс стояв, неначе молода під вінцем,
   
Золотий, блакитний, темно-синій, холодний, теплий, легкий, важкий, червоний-червоний, срібний.

До поданих слів доберіть порівняння
Дерева стоять, мов..
Небо ніби…
Сніг
У кришталі, неначе молода під вінцем, ніби цвітуть
Безмежний тьмяно-срібний простір
Мов біла ковдра
Доберіть означення до слів
Сонце
Ясне, яскраве, сліпуче…

Вітер

Тиша

Хмари

Небо
Повітря
Ревучий, шалений, несамовитий, страшенний…
Незвичайна, насторожена, напружена, важка, гнітюча…
Чорні, густі, низькі, важкі, свинцеві, грізні, страшні…
Чисте, голубе, блакитне, ясне, бездонне, прозоре, похмуре, захмарене…
Чисте, свіже..
Доберіть синоніми до слів
Тихо
Оповив
Купаються
Сиві
Глибока
Нечутно, безмовно…
Огорнув, закутав…
Стоять, потопають…
Білі, позбавлені  кольору..
Повна, цілковита…


1 комментарий:

  1. Дівчата, ви такі "прикольні"
    .В "Організації класу пишете:
    · створення психологічного настрою;
    · перевірка готовності учнів до уроку;
    · створення емоційної атмосфери уроку
    Але хоч би хто-небудь написав, як ви це робите. Чи ви ввжаєте, що ваше банальне "добрий день" реалізує усі завдання.
    Так і привітання, і перші слова вчителя можуть бути різними. Цікаво було б подивитися потім у всіх конспектах, хто які формули використовує.

    ОтветитьУдалить